Safari

2 januari 2019 - Udzungwa Mountains National Park, Tanzania

Woensdag 2 januari, we zijn nu onderweg naar Udzungwa na een aantal fantastische safari dagen in diverse parken. In Dar es Salaam hebben we 1 nachtje overnacht bij de paters, waar we allemaal al geweest waren als tussenstop voor Ndanda. Vervolgens zijn we doorgereden naar onze eerste bestemming, Mikumi National Park. Bij aankomst wist ze nog goed dat ik gebeld had voor de boeking, wat ik overigens wel snap omdat ik meermaals aan de telefoon heb gehangen omdat ik maar geen bevestiging kreeg. We reden naar onze cottages, welke nog ontzettend nieuw en luxe waren, en dropten onze bagage. Vervolgens zijn we meteen doorgegaan met de safari waarbij we al meteen veel beesten zagen en genoten van de mooie natuur, inclusief de vele Baobab bomen. Mikumi is vrij vlak maar beschikt over veel bomen, en oogt nu veelal groen vanwege het seizoen. Ook was er een grote plas aanwezig waar de nijlpaarden lekker lagen te badderen. We kregen ‘s ochtends en ‘s avonds lekker eten en het personeel was erg vriendelijk. Het bijzonderste moment was ‘s ochtends vroeg, waarbij er een grote troep olifanten voor onze cottages langs kwam lopen, heel dichtbij! Verder liepen de aapjes en andere grote vogels langs alle huisjes heen wat natuurlijk wel sfeer gaf. Na Mikumi zijn we doorgereden naar Iringa, waar we verbleven in een prachtige air bnb waarbij het personeel bestond uit Afrikanen die doof waren of niet konden praten. Het hostel verkocht ook allerlei mooie producten die door hen was gemaakt. ‘S avonds aten we bij Hasty Tasty, een klein maar ongelofelijk leuk plekje, waarbij we heerlijke chapatis met beef en chicken, en zelfgemaakte currys aten, wat erg goed smaakte. De volgende dag zijn we Iringa gaan bekijken; de lokale markt, het kerkje bezoeken (het was zondag dus de dienst was bezig) en hebben we nog wat boodschapjes gedaan. Pap werd aangesproken bij de kerk door een wat oudere man, die een aantal jaar in Maastricht had gestudeerd, toevallig! Iringa is een erg leuke stad en lijkt wat verder te zijn in ontwikkeling, de mensen kleden zich netjes, de huisjes zien er verzorgd uit, er is een goede infrastructuur en het lijkt allemaal goed te zijn geregeld. Vervolgens hebben we wat lekkernijtjes bij hasty tasty besteld (oa samosa en chapati) voor de lunch en zijn we doorgereden naar onze derde plek, Ruaha National Park. De weg naar Iringa naar Ruaha was nog maar twee a drie uurtjes, we reden langs allerlei kleine dorpjes waar voornamelijk tomaatjes en uitjes werden verkocht. Ook stonden hier en daar masasi langs de weg. Het laatste eind was over een hobbel de bobbel weg, maar viel gelukkig alles mee. Eenmaal aangekomen in Ruaha bleek onze reservering ook hier goed te zijn doorgekomen, we hadden 5 eenpersoons cottages aangezien de anderen al volgeboekt waren (echter bleken ze allemaal te beschikken over een 2 persoons bed). We hebben uiteindelijk maar drie huisjes gebruikt en 1 aan de chauffeur afgestaan, zodat hij ook comfortabel kon overnachten. Ook deze huisjes waren erg fijn en beschikten over een prachtig uitzicht over de vallei. Ruaha beschikt over een diverse natuur, zowel vlak als wat meer heuvelachtige gebieden met enorme bergen op de achtergrond. Van droog, tot groen tot vol met bomen. Daarnaast beschikt het over een enorm lange rivier dwars door het park, wat een prachtig beeld geeft en veel dieren aantrekt. Alhier hebben we drie dagen overnacht ,veel game drives gedaan en enorm veel mooie dieren gezien. Ook hier was de accommodatie heel goed, lekker eten en ontbijtjes. ‘S avonds werden we door de ranger naar ons huisje gebracht, wat wel nodig was omdat de dieren heel dichtbij konden komen. Zowel de hyena en de jakhalzen kwamen heel dichtbij onze huisjes. We hebben een heel lijstje gemaakt met alle beesten die we hebben gezien, maar de bijzonderste vond ik zelf de enorme nijlpaarden die in grote getalen in de rivier lagen te slapen maar ook meermaals aan land kwamen om gras te eten, de krokodillen die in veelvoud aanwezig waren in de rivier, de grote groepen olifanten die heel dichtbij de auto kwamen, de groep leeuwen die hongerig in het gras lagen, de fel blauw met rode salamander die tegen de bomen enorm opviel en de grote zee arenden die telkens op zijn vaste plekje te vinden was. De avond voor oud en nieuw zaten we ‘s avonds nog even bij het vuurtje, maar niet voor lang want er kroop een enorme, harige spin over mama’s been. Gelukkig zag ze het zelf niet maar ik zag het beestje lopen en gilde het uit, waardoor mam opsprong en het beest terug vluchtte naar zijn holletje. We hebben de avonden er na niet meer bij het vuur durven zitten. Met oud en nieuw hebben we lekker gegeten en gekletst, maar zijn we al rond half tien-tien uur naar bed gegaan omdat iedereen erg moe was, er waren dan ook geen vuurwerk of oliebollen in het park. Vandaag reizen we door naar de undzungwa mountains, we hebben vanochtend een stop gemaakt in Iringa, bij onze vorige hostel. Om lekker te ontbijten met yoghurt, vers fruit, eitjes , kaneelbroodjes, heerlijke koffie en thee. Ook bestelden we lunch om die mee te nemen voor in de auto, en kochten wat cadeautjes in het winkeltje. Op dit moment rijden we door naar de bergen, ik gok dat we rond vijf-zes uur zullen aankomen!

1. Oma:
    3 januari 2019
    Wat weer een fantastisch reis verslag. Jullie zien en beleven wat Diew. Al die beesten en zelfs een grote spin. Is de laatste werk boor jullie ingegaan? Fijne reis verder allemaal. Kus