Kilwa

27 december 2018 - Kilwa, Tanzania

Vanochtend om 07:00 zaten we aan ons laatste ontbijt in Ndanda, een gek gevoel. Na het ontbijt betaalde ik bij Batlomeo, een enorm aardige broeder. Ik kreeg een kadootje van hem als afscheid, een hele mooie kitenge. Ook namen we afscheid van de Duitse meiden en de Amerikaanse jongen, van Anna kreeg ik nog een armbandje en wat zelf gemaakte kerstkoekjes mee. Ook namen we afscheid van de kok, een ontzettend lieve man die altijd vrolijk was. Om stipt 08:15 werden we opgehaald door een groot, comfortabel busje om door te rijden naar Kilwa. Kilwa was ongeveer 4/4.5 uur rijden, onderweg sliepen we wat, luisterden muziek en keken naar buiten waar de omgeving een stuk groener was geworden dan 6 weken geleden toen we daar reden met de bus vanaf Dar es Salaam. Onderweg maakten wij 1 stop om even te plassen maar verder verliep de reis voorspoedig. Rond lunchtijd kwamen we aan bij het hotel, wat enorm luxe was! Drie kamers met uitzicht over de zee, heel gaaf. De hotelmanager Baraka verwelkomde ons en we besloten op het terras lekker te gaan lunchen, met zowel vis als kip. De lunch was prachtig opgediend en we keken uit over de zee, het voelde allemaal wel heel luxe aan. Na de lunch zijn we nog even naar het kleine haventje gelopen over het strand, er liggen tientallen bootjes aan de water rand van verschillende groottes. Erachter staan kleine huisjes met houten tafels ervoor om de vissen op te leggen en te verkopen. Ook nu stond er een groepje vis te verkopen, grote vissen en een koraal vis. Daarnaast genoten we op het strand van alle kindjes die aan het spelen waren op een grote, oude, verroestte boot. Ze sprongen vanaf de boot in het water en klommen in de mast. Ook wij hebben genoten van het water, wel met surf shirtjes aan om het wat comfortabeler te maken. We trokken als witte mensen wel de aandacht en de kindjes kwamen als een zwerm om ons heen zwemmen en bleven maar woordjes roepen als ‘bye’ en ‘Shikamoo’ (dat is hoe je een ouder iemand begroet). Tot een uurtje of half zes /zes uur genoten we van de zee om vervolgens lekker te douchen en even bij te komen. Om 8 uur gingen we avondeten, wat opnieuw erg goed smaakte. Na het eten kregen we de WiFi router mee van de manager om op onze kamers te gebruiken, en spraken we verscheiden dingen af voor morgen. Morgen zouden we met de bidaji naar de boot gaan om vervolgens met de boot naar het eiland te vertrekken, waar allerlei oude gebouwen te zien waren (Unesco erfgoed). Ook gaven we onze bestelling door voor het ontbijt. In Kilwa is het een stuk warmer dan in Ndanda en koelt het ook minder goed af, echter hebben we zowel een airco als een ventilator op onze kamer en is de temperatuur goed te reguleren. Dinsdagochtend werden we wakker en keken uit over een prachtige zee met een felle zon, we kregen lekker ontbijt: banaantjes, sinaasappel, toast en pannenkoekjes met honing en boter. Om 09:00 werden we opgehaald door een gids die goed Engels sprak en zelf op het eiland was opgegroeid, en dus veel kon vertellen. Met de bidaji reden we naar het vertrek punt, waar er al een motor boot op ons aan het wachten was. De boot was met meerdere lokals gevuld die ook allemaal naar de overkant wilde gaan, het koste zo’n 20/30 minuutjes om de overkant te bereiken. Eenmaal aangekomen gaf de Gids ons een uitgebreide tour van zo’n ongeveer drie uur, waarbij we diverse oude gebouwen bezichtigden: oude moskeeën, een fort, paleis van de sultan en graven. Grote delen waren nog intact waardoor de gebouwen nog goed zichtbaar waren en je veel gebouwen ook daadwerkelijk in kon. Ook de versieringen en details waren hier en daar nog intact waardoor je een goede impressie kreeg van hoe het vroeger was. De gebouwen waren gemaakt van een combinatie van koraal en kalk. De wit-gelige kleur van de gebouwen gaf een bijzonder decor tussen alle tropische palmbomen en baobabs. Deze bomen waren ook in veelvoud aanwezig, en we leerden dat je het jaartal kan bereken door  te meten met hoeveel man (met gespreide armen) je om de boom heen kan staan. Elk persoon stond voor 100 jaar. De grootste boom die we tegen kwamen was 700 jaar oud. Aldaar gebruiken ze alles van deze boom, de vruchten voor sap en als zoetigheid, de bladeren als groenten, de stammen voor boten en huizen en de schaduw voor de dieren. Gaaf om te zien dat zo’n boom zoveel waarde kan hebben.  Tussendoor liepen we door de kleine huisjes heen en dronken op het kleine dropspleintje wat soda’s. Op het einde liepen we nog door de mangrove bossen heen, grote wortels en een vochtige ondergrond. Er waren vijf soorten magrove bomen, waarvan er hier 3 stonden: witte, zwarte en rode. Na de tour namen we de badaji terug en besloten we nog even Kilwa dorpje in te gaan, waar we banaantjes en mango’s op de markt kochten en onze tour in het toeristen bureautje betaalde. Eenmaal terug bestond onze lunch uit chapatis, mango’s en bananen. Voor jo en pat de eerste keer dat ze hier een mango proefden, beide vonden het heerlijk! ‘S middags werd het steeds drukker op het strand, vrouwen, mannen en kinderen wandelden volledig opgedosd voorbij. Vrouwen met mooie kleren en sieraden, kleine kinderen met jurkjes en lippenstift. Mogelijk dat de kerk was afgelopen en families nog even het strand op gingen om kerstavond daar door te brengen. We zwommen wat, liepen stukjes op het strand en bleven maar kijken naar de enorm stoet die zich op het strand had verzameld. Het was een heel bijzonder gezicht, al die kleuren met een achtergrond van wit zand en een blauwe zee. ‘S avonds dronken we een biertje en aten we heerlijke cashewnoten uit Ndanda, ook een typisch product van hier.  En daarna genoten we, op 1e kerstdag, van een heerlijke curry met groente. Gek om ons voor te stellen dat het kerst is. Het is hier zo warm waardoor je nauwelijks door hebt dat het kerst is, maar we hebben een heerlijke kerstavond gehad! Na het eten bespraken we onze plannen met de manager voor de volgende dag. Vandaag, woensdag 27 december, werden we opnieuw wakker met een felle zon die over het water scheen. We begonnen de dag weer met een goed ontbijt en werden om 09:00 opgehaald door de chauffeur om vervolgens door te reizen naar een klein dorpje nabij Kilwa gelegen wat een aanrader was van de lonley planet om te bezoeken. Aldaar bezochten we het dorpje, dat bestond uit allerlei kleine huisjes. Waarbij 1 straatje nog typische houten deuren uit Zanzibar bevatte, wel al flink beschadigd en verouderd inmiddels. Daarnaast lagen er in de kleine haven bootjes blank tussen de mangrove bossen, waar diverse mannen bezig waren met het repareren ervan. De grote haven was erg levendig, autootjes reden af en aan met visnetten in hun achterbak. Deze visnetten waren rood of zwart van kleur en werden naar de bootjes toe gebracht over het strand. Daarnaast werden visnetten uit de knoop gehaald en opnieuw uitgelegd om weer klaar voor gebruik te maken, grote rode visnetten kleurden de grond. Ook zagen we een aantal auto Duitse gebouwen en monumenten en een oude, niet meer gebruikte moskee. We dronken een drankje tussen de locals, en hadden ook hier veel bekijks. Bij het barretje zat ook een vrouwtje chapati te bakken, ik kon het niet laten om te vragen en te bekijken hoe zij ze maakten en het kwam best overeen met hoe wij het hadden gebakken. Erg leuk om te zien! Na het dorpje uitgebreid te hebben gezien gingen we terug naar Kilwa, met een tussenstop in het dorpje. Waar we opnieuw vers fruit en brood van de markt kochten, om lekker mee te lunchen. De rest van de dag zaten we aan het strand, genoten van de jongetjes die aan het spelen waren in het water en zwommen zelf in het heerlijke water. Het water had vandaag een prachtige tropische blauwe kleur gekregen. We liepen ook nog even naar het haventje vlakbij, waar allemaal vissers binnenkwamen. In hun eentje of met meerdere zaten ze in houten bootjes, die bij binnenkomst werden opgetild en op het land werden gelegd om vervolgens de vis te verkopen. Het grappige was dat alle mannen zorgden voor het vangen en verkopen van de vis, en de vrouwen in hun kleurrijke kleding de vis kochten. Het strand kleurde met steeds meer bootjes en vrouwen die speciale plastic bakken bij zich droegen om de vis in te bewaren. Ook konden we inmiddels een stukje de zee inlopen omdat het aardig eb was geworden. ‘S avonds genoten we van een drankje en een lekker avondmaal. We spraken met de manager af dat we de volgende dag met onze bagage werden opgehaald om naar de bus te gaan, de bus naar Dar es Salaam, de plek waar we allemaal begonnen waren. We kregen alleen een ontbijt pakketje mee met daarin toastjes, banaantjes, een mango juice en twee eieren. Ontzettend lief van het hotel, we hebben een goede tijd gehad in Kilwa! Een plek met fijne mensen, een onwijs mooi strand en leuke, interessante uitstapjes die ons meer inzicht gaven in de cultuur en het verleden. Morgen om 05:15 worden we opgehaald, welterusten!