Safari njema

8 november 2018 - Dar es Salaam, Tanzania

Gisteravond laat landden wij dan eindelijk op Dar es Salaam AirPort. Na een rustig verlopen vlucht begroette de warme, vochtige dampen onze gezichten. Onze chauffeur, Saidi, stond al klaar met een bordje waarop onze namen voluit stonden opgeschreven. In een grote, witte jeep reden we door het donker naar het klooster waar een oudere, oorspronkelijk Duitse pater ons stond op te wachten. Hij gaf een korte introductie, bood ons wat te drinken aan en liet onze kamers zien. Beide kamers waren opgemaakt met houten meubelen en er hing een opvallend houten kruis aan de muur. We genoten van een koud drankje en zijn gaan slapen. De volgende ochtend stond het ontbijt om 07:00 al voor ons klaar, getoast brood met zelfgemaakte honing en chai. Tijdens het ontbijt ontmoette wij twee andere Duitsers die vandaag ook Dar in zouden gaan voor het een en ander, en zo spraken we af om met hen mee te gaan. In Dar bezochten we een onwijs drukke vismarkt waar grote roggen, zalmen, tonijnen en haaien pontificaal in stukken werden gehakt. Ook was er plek voor octopussen, mooie schelpdieren en krabben. Natuurlijk vielen wij als mzungu’s wel op en er wilden diverse mensen met ons op de foto. Vervolgens zijn we bij de ATM onze dollars gaan inwisselen voor shillings en hebben we een simkaart gekocht. We zijn met de twee Duitsers gaan lunchen op de Slipway, wat ook wel bekend staat als het veilige deel van Dar es Salaam. Uiteindelijk bracht onze chauffeur, Hoedi (uitdrukkelijk niet te verwarren met Hodi, wat in het Swahili gebruikt wordt voor ‘mag ik binnenkomen’) ons weer naar het klooster. Aldaar hebben we de namiddag even uitgerust, gelezen en een praatje gemaakt met de vrouwen die het avondeten stonden klaar te maken. We maakten hier en daar wat lolletjes en probeerde in Swahili terug te praten. Ze beloofden een pakketje eten voor ons klaar te maken de volgende ochtend, aangezien we al om 05:00 gaan vertrekken naar Ndanda. In het klooster was daarnaast een hele lieve zuster aanwezig, met een glimlach van oor tot oor, die ons meermaals hartelijk bedankte voor ons bezoek. Ze sloot af met ‘I hope you’ll have a safe trip, god Will always be with you.’