Wekendi

25 november 2018 - Ndanda, Tanzania

Gisterenochtend hebben we lekker uitgeslapen, om vervolgens ons ontbijtje bij de bakkerij te halen. We kochten een brood en wat jam bij de bakker. Na het ontbijt spraken we met de twee Duitse meiden af om naar Masasi te gaan, een dorpje op ongeveer een klein uurtje rijden. Toen we aankwamen bij de opstap plaats zaten alle dala dala’s al enorm vol en besloten we te wachten op de volgende, waarin 3 van ons iniedergeval een zit plekje konden bemachtigen. De manier van reizen deed mij aan vorig jaar denken; kleine gammele busjes, scheurend over de weg terwijl ondertussen de Afrikanen maar doorpraten en lachen met elkaar. Er stappen steeds meer mensen in, met soms wat bagage (fruit,water,groente) en opgegeven moment vraag je je af of de bus het nog wel gaat houden. Ik zat aan de raamzijde dus kon een uur lang genieten van de Afrikaanse taferelen langs de weg, kleine hutjes en veel dieren. Opgegeven kwamen er ook meer bergen in het zicht, die beschikten over mooie vormen en contouren. Eenmaal in Masasi zijn we naar de supermarkt gelopen om een lekker ijsje te halen, wat erg goed smaakte. Om vervolgens onze weg te vervolgen door alle kleine straatjes en marktjes vol met kleding, huishoudelijke spullen, schoenen, Afrikaanse kanga’s en doeken. Ook hier en daar kwamen we een duka la dawa (apotheek) tegen. Samen met de anderen zochten we naar mooie Afrikaanse doeken, om alhier in Ndanda, er een mooie jurk van te laten maken. Ik vond een mooi oranje met blauwe stof en kocht 2 meter stof voor 6,40€ (16.000 shillings). We wandelde de hele ochtend door de kleine straatjes, en eindigden weer bij de supermarkt om wat drinken mee te nemen voor de terugweg. De terugweg was heel relaxed, de dala dala was vrij leeg en dus hadden we voldoende ruimte om onze benen kwijt te kunnen in de kleine stoeltjes. Rond 14:00 waren we terug in Ndanda, waarbij ik nog een poging deed om nieuwe belminuten/internet te kopen maar er helaas nergens een voucher te koop was. Na met pat te hebben geskypd besloot ik onder de douche te springen, inmiddels was het zo warm geworden. Vervolgens heb ik, zo ongeveer al mijn kleren gewassen. Vanwege de hitte verander je hier wat vaker van kleding en was ik al bijna door mijn voorraad heen. Gelukkig hebben we hier een wasmachine die we mogen gebruiken, scheelt een hoop werk. In de gang van ons huisje hebben we een waslijn gemaakt waaraan we onze kleding hebben gehangen. Ik las nog een boek, die inmiddels enorm spannend begint te worden, en het was al weer tijd voor het avondeten. Na het eten zijn we samen met  een van de Duitse meiden een cake gaan bakken, met mango en kokos erin. De kokosnoten zijn hier erg lekker, en hebben niet de typische kokosnoot smaak die ik uit Nederland ken (zoals kokoskoekjes of een bounty). Met eieren, boter, meel, suiker, bakpoeder maakten wij een glad deeg. Na ongeveer 40 minuutjes konden we genieten van een heerlijke warme mango/kokoscake. Een heerlijke weekend dag.

Zondagochtend zijn we voor het eerste naar de kerkdienst van de nonnen geweest, het was gemoedelijker dan in de grote kerk. Een kleiner gezelschap, met veel zang en dans en een hele gemoedelijke sfeer. Na de kerkdienst voelden we ons dan ook helemaal rustig. Na de kerkdienst bij de sisters liepen we terug naar de Abbey om te ontbijten, waarbij er tientallen jongens en meisjes in een kostuum met gele onderkant en witte bovenkant stonden te wachten voor de dienst in de grotere kerk. Na het ontbijt liepen we naar het kleine marktje in Ndanda waar we Ananas en kokosnoten kochten. Voor de lunch genoten we van de ananas en lazen een boekje in de schaduw. Ook kwam Brother Paolo nog langs, hij wilde mij de kamers laten zien die hij zou reserveren voor pap/mam/pat en jo, hij gaf aan dat ze mijn gasten goed wilde ontvangen en ze een prettig verblijf wilde geven, ontzettend vriendelijk dus. Na de lunch ben ik naar lake Chim Chim gewandeld, heerlijk met een Mexicaans muziekje in. Aldaar heb ik lekker gezwommen, boekje gelezen en genoten van de zon. Dit keer was er 1 leguaan vlakbij de kade, waardoor ik het beest lang heb kunnen bekijken. Op de terugweg nam ik een andere route en kwam de auto met Duitse oude, broeders tegen die vriendelijk zwaaiden. Ik heb mij voorgenomen om vaker naar het meer te lopen, het geeft veel rust en is prachtig! En daar komt nog eens bij dat het een heerlijke wandeling betreft, heen bergop en terug bergaf. Zojuist heb ik even gedoucht en wacht nu totdat beer mij belt! Vanavond lekker eten en vroeg naar bed; morgen begint alweer onze derde week!

1. Suzanne Honnef:
    28 november 2018
    Heerlijk weekend Diew! Leuk zo'n tripje naar Masasi. En lekker naar het meer, is daar waarschijnlijk wat koeler. Hier niet voor te stellen met 4 C overdag al helemaal winter.
    Op naar de derde week alweer! Ik wens je een goede week,liefs mam.